Galéria

aon

M33 - Triangulum-galaxis

Technikai adatok

Készítette: Csőke Marcell, Feltóti Péter

Műszer: Skywatcher 200/800 Carbon

Korrektor, nyújtó: SkyWatcher kómakorrektor F/4

Kamera: Canon EOS 550D (átalakított)

Vezetés: Lacerta M-Gen autoguider , TS 50/205 refraktor

Mechanika: SkyWatcher NEQ6 Pro Synscan (átalakított)

Feltöltés dátuma: 2016.10.11.

Készítés dátuma: 2016 szeptember 26-29

Hely: Tardosi fennsík, Mezőfalva

Expozíciós adatok: 324x5perc ISO érték: 800

Megjegyzés: Összesen 3 éjszakán át készült legújabb közös képünk Feltóti Petivel.

< 18 19 20 21 22 >

28 hozzászólás:

PeterF (2016.10.21. 16:22)

Köszönjük szépen Iván, teljesen igazad van. Tanultunk/tanulunk belőle. Az is természetes, hogy nem vesszük rossz néven a tanácsokat, hisz ezért töltjük fel a képeket smiley nem sok joga van az embernek megsértődni, ha ő maga kér véleményt smiley) szóval szó sincs erről, sőt, hálásak vagyunk érte. Egy kis pihentetés után szerintem (pár hónap) megnézzük ezt az anyagot nulláról, mindkét verzióban. Addig hadd ülepedjen smiley köszönjük még egyszer, hogy ennyi időt szántatok rá/ránk smiley

ÉderIván (2016.10.21. 12:02)

Peti, igen, ismerem ezt az érzést, mármint hogy feldolgozás során hogyan veszik el az ember a részletekben... smiley

Ha érdekelnek a belső részletek és azt szeretnéd megmutatni, akkor fókuszálj arra! Készíts egy erősebben vágott verziót és azt dolgozd fel annak megfelelően. Amit elsőre feltettetek vágottat, az véleményem szerint egy arany középútnak irányozott változat volt, ami úgy lett vágva, hogy épp kilógtak a szélek, úgy lett görbézve, hogy a spirálkarok már a feketébe vesztek de a belső területek sem voltak igazán kontrasztosak. És az arany közép helyett kicsit amolyan összvér lett (ne értsd félre ettől még szuper a kép), és igazán nem "szól nagyot".
Ha a középső részre fókuszálsz, akkor én már egy kicsit erősebben vágnék és kontrasztosabbra csinálnám, nem baj ha több leesik a gx-ból. A teljes LM meg szintén szuperül megáll a lábán, ha jól kihúzzátok. És ki lehet húzni, mert van benne infó bőven. Ekkor már a belső részletek önmagukban nem olyan dominánsak, nem kell ott erős kontrasztra törekedni, inkább a ragyogás és fény kell oda, hogy összhatásában jó legyen.

Na, szóval csak azért írom ezeket Nektek, mert tudom hogy a helyén kezelitek és profitáltok belőle... smiley)) Hajrá!

PeterF (2016.10.17. 19:34)

Köszönjük szépen János smiley , én is hasonlóképpen látom, és mérhetetlen értéknek tartom ezt.

VargaJános (2016.10.17. 19:27)

De tényleg "jó lett gratula"! smiley Szerencsére a magyar asztrofotózásban is egyre inkább jelen van az az egészséges maximalizmus, amely benneteket is arra sarkall, hogy a már meglévő anyagból a lehető legtöbbet próbálja kisajtolni. Jól emlékszem, hogy engem is hányszor inspiráltak Ivánék, ne hagyjak információt kibontatlanul a nyersanyagban. Van, hogy pont ezek az aprónak tűnő dolgok teszik átlagon felülivé a végső eredményt, s ettől lesz hét képe, vagy apod esélyes egy fotó.

PeterF (2016.10.17. 18:17)

Sziasztok!
Valamiért úgy érzem, hogy arra céloztok, hogy a teljes LM-es verziót kéne véglegesíteni smiley smiley smiley
Viccet félre téve:
Péter, természetesen a Te véleményed is fontos, meg Jánosé is, köszönjük, hogy megosztottátok, és ez nem üres udvariasság, komolyan így gondolom.

Iván, természetesen nem a részletek nagyítgatása és tökéletessége az első számú szempont, főleg nem mások képeinek nézegetésénél. Nyilván a teljes képernyős látványt tartom fontosak és elsődlegesnek. Távol álljon tőlünk, hogy ezzel a képpel az lenne a célunk, hogy a felbontásunkat vagy a 300 nyersünket fitogtassuk vagy valami ilyesmi (eredetileg nem is akartunk ennyit fotózni rá, tulajdonképpen véletlenül lett ennyi, mert azt hittük, hogy elrontottuk az első sorozatot, és lőttünk helyette egy másikat, csak utána derült ki, hogy nincs nagy baj az elsővel sem). Ebben az adott esetben talán érdemes is lett volna kicsit hosszabban leírni a kép készítésének hátterét, de legutóbb pl megkaptuk a hosszabb leírásunkra, hogy „too long, didn’t read”, ezek után meg nem akartuk annyit túráztatni magunkat. Most megtehetném, hogy leírom részletesen, de az meg magyarázkodásnak tűnne. A lényeg röviden, hogy imádom az M33 belső részét, mert eddig az egyetlen olyan galaxis - amit fotóztam - aminek ilyen tisztán fel lehet bontani részeltekre a magját, és engem ennek a látványa magával ragad. Ez visz hozzá közel, és bennem ez kelti az „ott levés” a „meglátás” érzetét. Elismerem, hogy emiatt elvesztettük a fókuszt a lényegről, és mind látómezőben, mind asztrofizikai hitelesség tekintetében nem azt hoztuk, amit Ti tapasztalt szemmel várnátok egy ilyen „mélyen” kifotózott anyagtól. Ez persze nem a Ti, meg nem az M33 hibája. Hogy milyen spirál húzott be minket ebbe a feldolgozás során - azt privátban (vagy kérésre) szívesen részletezem - az is a mi hibánk, tanulunk belőle smiley

A lényeg, hogy azért töltjük fel ide a képeinket, hogy megkritizáljátok, segítsetek a hibák kiküszöbölésében és a helyes látásmódunk kialakításában. És természetesen adunk a véleményetekre, mert ezért vagyunk itt. Értékelem, hogy nem intéztétek el egy „jó lett gratula” kommenttel. Remélem, hogy rászolgálunk a segítőkészségetekre és türelmetekre.

ÉderIván (2016.10.17. 10:40)

Marci, Peti! Hogyan néztek/értékeltek egy asztrofotót? Elsősorban kiagyítjátok és a részleteit nézitek/veszitek górcső alá, vagy kiteszitek teljes képernyőre és úgy?
Na nem ragozom mert dolgom van, de az új nagyobb LM-s verzió nekem is eddig a legjobban tetsző változat, Kiss Petivel és Baxikával egyetértve.

kisspeter (2016.10.17. 10:27)

Ha engem kérdeztek, sokkal jobb lett a 2 hozzászólással lentebb belinkelt változat, mint bármelyik eddigi. Én nem látom a kontrasztvesztést. Épp ellenkezőleg. A két fő spirálkar kontrasztosabb lett, és a magvidék is sokkal természetesebb.

Baxika (2016.10.17. 08:19)

A kicsit meg gyurt ,nekem jobban tetszik! Gratulálok. Ivának igaza lett,kicsit rádolgozva szebb lett!

aon (2016.10.16. 20:45)

Egyelőre erre jutottunk:
http://kepfeltoltes.hu/161016/m33_leg_jabb_pluszszatu_labkontraszt_1536p_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A galaxis így jobban kihúzva valóban sokkal teljesebb, de ez sajnos pont annak a kontrasztosságnak a kárára ment, amit mi a jelenleg feltöltött verzión megszerettünk. Mit gondoltok erről a verzióról?

PeterF (2016.10.16. 17:27)

Azt ugye látjátok, hogy ami linkelve van teljes LM, az nem ugyan az, mint amit azóta vágottan feltöltöttünk. A feltöltött vágott már egy kicsit görbézett változat ahhoz képest (mondjuk úgy hogy a linkelt a második, a feltöltött pedig a harmadik). Meggyurmázzuk még, és teljes lm-ben feltöltjük külön képként, ha jutunk valamire smiley

aon (2016.10.16. 15:15)

Na, akkor ránézünk még mindenképpen, amint jutunk valamire, jelezzük!

hoze (2016.10.16. 14:55)

Egyet értek Ivánnal. Én is próbálkoztam a képpel, van még ebben! smiley

aon (2016.10.16. 14:50)

Köszönjük szépen Hozé! Igen, valóban régóta mondod, sőt nem csak mondod, emlékeim szerint neked már 2012-ben is készült mással kooperációban képed. Mi tavaly nyáron vágtunk bele ebbe először, de azóta volt nem megvalósult tervünk is sajnos, de persze ez "egyéniben" is ilyen. smiley Mindenesetre már készül a következő, és van még pár későbbi tervünk, úgyhogy nekünk nagyon bejött a fotózásnak ez a formája.

ÉderIván (2016.10.16. 14:49)

Hmmm, megnéztem azt a teljes LM-s képet, letöltöttem, meghúztam... Srácok, ha benne van a képben az infó, akkor miért nem adtok neki fényt? Kicsit meghúzva már nagyon szépen kikerekedik a galaxis, a full LM-s képet majdnem teljesen kitölti. Persze, a galaxis közepe fényesebb lesz, de meg lehet szerintem találni a jó beállítást, hogy minden szépen látszódjon, ne legyen sok beégés és összhatásában is szép legyen. Úgy nézem a zajszint még kezelhető marad, bár ezt ti látjátok jobban a tömörítetlen, teljes felbontású adatból.

hoze (2016.10.16. 13:23)

Csak gratulálni tudok! Különösen a közös munkához. Régóta osztom az 5letet, hogy dolgozzunk össze, de csak mostanában jött el az ideje, úgy látom. Főleg az dícséretes, hogy még a műszereket is összehangoltátok! A kép is szuper lett természetesen, nem részletezem, már előttem megtették. Sok gyönyörű képet eredményező közös munkát kívánok, sok derült éggel!

aon (2016.10.15. 15:13)

Köszönjük szépen Balázs!
Közben cseréltem is a képet egy még újabb verzióra, mit szóltok hozzá?

BalázsRolland (2016.10.14. 20:24)

Gyönyörű lett, gratulálok nektek!

PeterF (2016.10.14. 19:50)

Sziasztok!
Belinkelek egy új verziót, és annak a teljes látómezős változatát, mert Marci most nincs gépnél. Ez kevésbé kontrasztos, a halót engedtem feljönni, így a zaj is feljebb jött sajnos. Zajszűrést szándékosan nem tettem rá:
Vágott: http://kepfeltoltes.hu/161014/K_SZ_B_hal__v_gott_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Teljes LM: http://kepfeltoltes.hu/161014/K_SZ_B_hal__teljesLM_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

PeterF (2016.10.13. 23:21)

Szia Laci. De igen, úgy van pontosan, ahogy mondod. Megvan/volt az a bizonyos haló. Egészen pontosan olyan, mintha körbe lenne rajzolva a galaxis és egy kevésbé zajos háttérre lenne rávágva smiley Ez a fátyolosság attól tűnt el (illetve lett sokkal halványabb), hogy kontrasztosra hoztuk a galaxis belső részét, ahol az izgalmasabb részletek vannak. Persze ez a haló ezen a verzión sem tűnt el teljesen, csak nincs annyira felengedve. Ez az a bizonyos kompromisszum, amit meghoztunk, hiszen az eredeti terv sem az volt, hogy ultramélyre menjünk, hanem hogy minél részletesebb legyen a kép.

ptes (2016.10.13. 22:49)

Szóval szerintem is jó lett! Le a kalappal, stb...
-
Node, Ivánhoz csatlakoznék, mármint az utolsó gondolatához. Bennem az a kérdés merült fel, hogy nem nyeltétek-e el véletlenül a galaxis halóját képfeldolgozás közben? 27 órányi felvételből már a spirálkarok végein túl is összeolvadó halónak kellene jelentkeznie. Az a kék színű ködösség a lenti peremnél a csillag mellett például még eléggé egy spirálkar körüli fátyolos derengésén belül "szokott" esni. Mármint nem szokott, csak illene neki. Mindenesetre nagyon mély felvételeken egy nagy tányérban ül az egész galaxis, Ti pedig mintha nagyobb látómezőt is emlegettetek volna, így megkérdezem: nem találkoztatok az eredeti látómezőben a galaxist körbeölelő, összefüggő, vagy nagyon finoman "grízes" derengéssel?

De amúgy tényleg fasza lett! Olyan jól bontja a galaxis, hogy "zajos" lesz a csillagoktól.

FrL

aon (2016.10.13. 19:58)

Szia Iván! Köszönjük szépen, hogy írtál. A háttér beesés egyelőre még egy kérdés számunkra is, ezért is örülök, hogy megemlítetted, mert ezek szerint nem túlfejtés a részünkről. Igazság szerint két napja csak ezzel vacakoltunk. Több verziót kipróbáltunk, de annyira még nem vagyunk ügyesek, hogy a galaxis kontrasztját és a háttér élethűségét egyszerre megtartsuk. Mivel a kompozíciót egyébként is ezzel a mélyebb kivágással terveztük, hogy szépen kibomoljon a galaxis, így a kevésbé jól sikerült hátteret választottuk. Ha teljes látómezőben tettük volna fel, akkor tuti hogy nem hagyjuk így beesni, szóval az észrevételed abszolút jogos. Kicsit talán pihentetni is kéne most ezt, és utána visszanézni rá. Ami a zajt illeti, mi most dolgoztunk először ilyen sok nyerssel, ezért volt meglepő, meg hát ugye azért az M33 elég fényes, nem kellett annyira megrángatni.

ÉderIván (2016.10.13. 17:34)

Tök jó lett Marci! Látom nem sajnáltátok rá az expót. Nagy élmény lehetett olyan képpel dolgozni, ahol a végén sincs probléma a zajjal. Nem is tudom nekem valaha volt-e ilyenben szerencsém. smiley
Ami a képet illeti, nagyon szép részletes, a színek is rendben vannak, nincs túlszaturálva, túlhúzva, túlélesítve, megmaradt a természetessége, amit értékelek. Egy negatív észrevételem lenne, a jobb fölső és bal alsó részen a háttér mintha bebukna feketébe, talán részletek is vesznek. Apróság, de azért nézzétek meg szerintem, megérdemli a kép.
Nagy gratula nektek!

VargaJános (2016.10.12. 14:36)

Gratulálok mindkettőtöknek, gyakorlatilag maximumra hoztátok amit el lehet várni a mérettől, igen szép lett a végeredmény!

PeterF (2016.10.12. 13:09)

Az viszont egészen meglepő volt, hogy ugye nyáron jóformán csak a tejútban fotózunk, jó meleg nyersekkel, rövid éjszakákon, tiszta zizi a háttér a zajtól meg a csillagoktól, itt meg kifordultunk a tejútból, drasztikusan csökkent a csillagsűrűség, hidegebb és jóval több nyerssel úgy eltűnt a hátérről a zaj, hogy egy bizonyos hmgtől már jóformán csak háttérgalaxisokat lehet látni, azok meg színesek és részletesek. Már-már zavaró a zajtalansága a zajhoz szokott szemünknek, egyenesen nem is élethű :/ Mondjuk itt most a kompozíció kedvéért levágtuk a háttér nagy részét, de azért élvezetes böngészni a kis gx-eket. Ezért már megéri ennyit exponálni egy témára.

aon (2016.10.12. 11:40)

Köszönjük szépen mindhármótoknak a pozitív visszajelzést!
Balázs: Valóban közösen készítettük a nyerseket is (egyébként akkor is együtt járunk ki fotózni, ha nem ugyanazt fotózzuk) és a feldolgozást is közösen végeztük eddig minden közös képünknél. Egyébként nemrég váltottunk mind a ketten felszerelést és teljesen tudatosan ugyanolyat választottunk, hogy könnyebben menjen a kooperáció.
Sajnos attól, hogy sok a darabszám, még ugyanúgy ki kell húzni, hiszen csak a zajtalanságot és a részletességet garantálja a minél több darab. Amit mondasz azt a minél hosszabb expókkal lehet(ne) elérni, csak ugye akkor meg kevesebb darab készül ugyanannyi idő alatt. Örök kompromisszum smiley

db007 (2016.10.12. 11:10)

Nagyon termelékeny ez a kooperáció.
Én úgy képzelem, hogy valóban együtt készül, tehát közös kiteleüléssel. Így van ez?
Szépek a részletek. Ennyi kockából gondolom alíg kellett húzni a képen, csak egy kis színt adni neki.

bzpc (2016.10.12. 10:24)

Ez egy tényleg jól sikerült fotótok! Szépek a csillagok,részletes az egész kép és igazán izéléses lett a magvidék is. Gratulálok hozzá!

Baxika (2016.10.12. 09:42)

Szép összmunka eredménye! Gratulálok!!! Szeretem az ílyen összefogásokat. Szép képeket eredményez. Mint a kép is ezt mutatja!

Szűrés

Távcső ajánlat 50000 Ft-ig

Távcső ajánlat 100000 Ft-ig

Mikroszkóp ajánlat 50000 Ft-ig

A legerősebb kezdő távcső


Legfrissebb híreink a Facebookon