Galéria

lubi1966

NGC 7380 nyílthalmaz és a Varázsló köd

Technikai adatok

Készítette: Lubai Csaba

Műszer: 250/1000 Newton távcső

Korrektor, nyújtó: 3'' Wynne

Kamera: CentralDS Astro 40D

Vezetés: Lacerta M-Gen autoguider , 80/400 (HORIZONT-80) SkyWatcher refraktor

Mechanika: SkyWatcher AZ-EQ 6 GT

Feltöltés dátuma: 2014.10.27.

Készítés dátuma: 2014. október 25.

Hely: Eger

Expozíciós adatok: 3 óra ISO érték: 1000

Légkör: Átlátszóság: 6/10 Nyugodtság: 5/10 Hőmérséklet: -10°C

Képfeldolgozás: Iris, Registar, Photoshop CS5

Megjegyzés: Az egyik kedvencem ez a köd. Most először lövök rá, de nem utoljára. Több expó kell ide, mert van még itt mit megmutatni. Jelenleg ennyire futotta mert nem akart összejönni a vezetés az elején. Mindig van valami gixer. :-) Kicsit most jobban hagytam ragyogni a csillagokat.

< 4020 4021 4022 4023 4024 >

32 hozzászólás:

lubi1966 (2014.12.09. 20:56)

Egy kis öröm a mostani napokon. December 7.-én lett a hét képe ez a fotó az MCSE oldalán. Sajnos egy szomorú apropója is van ennek a napnak, mert ezen a napon kellett elaltatnunk drága, szeretett Zsömi kutyusunkat. E képnél segített nekem utoljára és ezért ezt a képet Neki küldöm a csillagok közé.
Elnézést Tőletek, ha nem idevalónak tartjátok ezt a hozzászólást. Ez kikívánkozott belőlem. Töröljétek, ha nem idevaló.

SzLaci (2014.10.31. 21:22)

Csaba azt viszont tenyleg nem mondhatod, hogy osszebeszeltunk Ivannal smiley Valszeg az O receptje jobban le van tesztelve, az en receptjeim altalaban gyors atgondolas, majd vak bevetesen alapulnak smiley Ami ezekbol bejon, annak meg csak orulni tudok, esetleg meg arra jok, hogy valami zavaro kepet mutassanak masoknak smiley smiley

ÉderIván (2014.10.31. 17:52)

smiley

lubi1966 (2014.10.31. 15:22)

Szóval a gyengébbek kedvéért (pl. én smiley ) összefoglalnám: smiley
Iván, Te 0,9-es toleranciát használsz, 50% agresszivitással, nemtommennyi sec expóval és 1x1-ben.
Laci meg 0,2-es tolerancia, 80% agresszivitással, 4 sec expóval 2x2-vel.
Hát ez egy több ismeretlenes egyenlet lett. smiley

ÉderIván (2014.10.31. 13:13)

Én 1x1-ben használom, úgy is baromi éles a tüskéje (profilja) a csillagnak. A 2x2 ebből a szempontból csak ront rajta. Nálam legalábbis. De lehet, hogy a 2x2 meg hmg-t hoz nálad, ha nem olyan éles a profil.
Hát igen, a pólussal foglalkozni kell. Én Namíbiában az első éjszakán úgy álltam pólusra, hogy el volt állítódva a szállemez (nem vettem észre), és öröm volt nézni a 30 perces expón a LM forgást. smiley

SzLaci (2014.10.31. 12:57)

Ja meg nekem 2x binning, de gondolom az nalad is ugy van. Nemtom miert 0.2 ,ezzel jol megy. Trinoklin a polusom kifejezetten pontatlan, rc se kutya smiley Bar ez a lm forgas mar latom hogy tobb gondoskodast ker smiley

ÉderIván (2014.10.31. 12:45)

Laci, de miért kell a 0.2-es tolerancia? Nekem az 0,9-cel, és 1-gyel is teljesen jól megy oag-ban, csak nem idegeskedik. Persze a 4s expó lehet más tészta.

SzLaci (2014.10.31. 12:43)

Annyikat, trinoklira is. 4 sec integracios idokkel. Annyi ido alatt a seeing beeg az mgen kamerajaba is smiley Komolyabban mondva, arra gondoltam, ha a 4 sec alatt letrejon mar egyfajta elmozdulas, nem biztos lesz majd ido annak a 8 sec mulva kovetkezo lazabb aggresszivitasu korrekciojara. Tulajdonkeppen egesz jo igy mindegyiken. Mas kerdes az basszus amit irsz, hosszu exponal hosszabb fokuszon jelentos a lm forgas, hanyag polusnal. Na ezt most legutobbi irisz kodnel be is neztem rendesen.

ÉderIván (2014.10.31. 11:11)

Laci, te tényleg 0,2-es toleranciát és 0,80-as aggresszivitást ahasználsz az RC-n oagban???

ÉderIván (2014.10.31. 11:10)

Az OAG-ot elsősorban a keskenysáv miatt használom, ott 30 perces expókat szoktam lőni. Bár nem próbáltam keresővel azt vezetni, azért ekkora expónál már bemozdulhat a rendszer, az oag-gal ilyen probléma nincs. (de van más, pl. foroghat a LM ha nem elég jó a pólus... smiley )
Ha csavargatod a kamerát ide-oda, akkor érdemes új paraméterben elmenteni a beállításokat, csinálni egyet a keresőre és egyet az OAG-ra. És akkor csak át kell váltani és minden beállítás a mentett paraméterek szerint megváltozik, nem kell mindent piszkálni. Nekem így bevált.

lubi1966 (2014.10.30. 20:55)

Köszi az infókat Laci. Most úgy van belőve a rendszer, hogy az oag állandóan rajta van a korrektoron. Az kamera csatlakozás le van dugózva. A kereső is rajta van a csövön. Ha nem találnék csillagot az oag-gal, akkor csak a kamerát kell majd a keresőre rátekerni.
Egyébként én nem tudok elsétálni a kukker mellett, mert az rögtön látszik az mgen korrekcióján. Tehát csak messziről tudom lesni, vagy akkor tipegek közelebb, ha épp bolygatás van. És a végére el is kell húznom onnan. smiley

SzLaci (2014.10.30. 20:16)

Csaba, szerintem a kutyusod azt a vezetőt mozgatta csak meg. Amikor a fő kukkered fent volt és keresővel vezettél, gondolom akkor is járkált ott, a főtávcsöved ugyanúgy beremegett volna. Szóval az oszlop biztosan rendben van, a fő kukker is. Nem tudom azt a vezetőt hogy raktad fel, de a rögzítés módja a kritikus, szerintem hamarabb inkább ez miatt ment el az a sok képed. A trinokli óta vannak teóriáim a jó párhuzamos felfogatásról smiley Ha nem húz el a fő kukkered valmai optika miatt a keresőnél sem, akkor felesleges az oag szerintem. Így is teljesen jók a képeid, nincs rajtuk vezetési hiba. Az akokr jó, ha biztosra akarsz menni, és nem tuti minden ami kókadhat. Avagy hosszú már a fókusz a keresőhöz mérten. Kipróbáltam én is nagyon régen egy párhuzamos 80/500-al vezetni, de az a vezető többet kókadt mint az egész motyó smiley Éljen a műanyag kihuzat, meg a többi műanyag izééé. Az rc nálam az azeq6-on csak fadarabokra van talpalva a füvön, attól hogy járkálok mellette, még a 2méteres fókusznál sincs semmi remegés. Az mgen-t kell jól paraméterezni, ez a titka. Nekem rc-n oag-al 2 méteren még "karcosabb" a beállítás mint amit Iván ír, 0,2 pixel tolerancia, 80% aggresszivitás mellett. Viszont állandó 4 sec integrálási idővel. Sokszor eszembe jutott már, kár hogy nincs nagyobb beállítható érték, kínos helyeken oag-ozva, ez leginkább az M51-re igaz, jól jönne a 10 sec is.

lubi1966 (2014.10.30. 19:57)

Jaj, nem ezt akartam kérdezni. Bocsi. smiley Az OAG-ra gondoltam, hogy azt használtad-e és mikor? És legfőképp, hogy tapasztaltál-e vele valami javulást a képeken? Vagy csak a QSI miatt használod most?

ÉderIván (2014.10.30. 16:34)

Persze, MGent használok, nem mást. A QSI kamera off-axis toldatában simán lát csillagokat, nem probléma.

lubi1966 (2014.10.30. 14:42)

Világos. Kipróbálom majd. És Te egyébként szoktad használni az Mgent, vagy sokkal pontosabb nem lenne a vezetés ettől? Mert itt ugye a vezetésre alkalmas csillagokkal is gond lehet. Mármint, hogy találunk-e.

ÉderIván (2014.10.30. 11:52)

Persze, de a tolerancia pont erre való. A rendszerhez és a légkörhöz kell beállítani, attól függően, hogy milyen a vezetőd fókusza. A keresővel is remeg a kép, csak azt nem látod annyira kijelzőn. OAG-ban minden rezzenés jól látszik, mégsem bolondul meg az MGen, ha a tolerancia úgy van belőve.

lubi1966 (2014.10.30. 11:40)

Igen, azt gondoltam hogy nem lehet azonos beállítást használni. smiley A fókuszt is a vezetőtávcső fókusza szerint állítottam.
Én arra gondoltam, hogy ha nem elég merev az állvány, akkor minden kis remegés fokozottan jelentkezik egy nagyított képen, mint vizuálisan is.

ÉderIván (2014.10.30. 11:10)

Én tele vagyok OAG-os élményekkel. smiley
Mivel OAG-nál más a nagyítás, én a toleranciát 0.9 pixelre állítom, az aggresszivitást 50% környékére és semmi gond. Az MGen-t hozzá kell állítani a vezetőtávcső fókuszához, nem lehet azonos beállítást használni hosszú fókuszhoz és keresőhöz. Ez nem állvány vagy oszlop kérdése.

lubi1966 (2014.10.29. 19:21)

Köszi Zoli.
A valós gond az, hogy szerintem nagyon sok múlik ilyenkor az állvány merevségén. Nem is a beavatkozás pontosságával volt a gond, hanem azzal, hogy ha nem elég merev alapzaton van az egész cucc, akkor minden kis remegés elmozdulásként jelentkezett a kereső nagyított vezetőcsillagán. Erre nyilván reagálni próbált az mgen. Én nem tudom, hogy mások hogy vannak vele, pl akik oagot használnak, de ott még nagyobb a nagyítás. Ezért is nem merem már azt kipróbálni. Szerintem ehhez már egy lebetonozott tartó kellene, nem egy hurcolászós, mint az enyém is. De sajnos a betonozás jelenleg kivitelezhetetlen.
Persze jó lenne, ha valaki megosztaná Velünk az oagos "élményeit". Kell-e hozzá tényleg egy baromi masszív állvány?

ÉderIván (2014.10.29. 16:57)

Persze, a kereső tökéletes. A 80/400 már felesleges, semmivel sem jobb az MGen-hez. Én a 300/1200-at is az 50mm-es keresővel vezetem, a 200/710-et meg simán elviszi a 6x30 is, idén Namíbiába is azt vittem.

bzpc (2014.10.29. 16:56)

Jót tett a fényezés neki, nekem tetszik. Gratula hozzá! Iván kérdését én is feltettem volna, de már a válasz tudom. Viszont az érdekes, hogy nagyobb nagyításnál, elméletileg kisebb valós elmozdulás esetén ez által gyorsabb beavatkozásnál rosszak lettek a nyerseid. Én azt gondoltam volna, az lenne az optimális, ha a főtávcső nagyítása körüli szinten lenne a követés is.

lubi1966 (2014.10.29. 14:08)

Köszi Iván.
Hááát, mert volt egy olyan agyament ötletem hirtelen, hogy ha már úgy is van elfekvőben egy 80/400-asom még régről, akkor kipróbálom ezzel a vezetést. Ezzel csesztem el egy csomó időt, mert baromi érzékeny lett a vezetés a keresőhöz képest. A kutya elment a cső mellett és rögtön beoszcillált az mgen. Ki kellet kötnöm a drágámat. smiley Aztán hiába tekergettem az mgen-t nem találtam meg az optimális beállításokat. Kb a nyersek felét ki kellett dobni. Gyanítom, hogy ehhez egy merevebb állványt kell a meha alá rakni, vagy le kell betonoznom egy bazi nagy csövet, hogy ne legyen ilyen érzékeny a rendszer a talaj minden rezzenésére. Már előre tartok az oag-tól, mert azt még nem is próbáltam. smiley
Szóval egyenlőre visszatérek a keresőhöz.

ÉderIván (2014.10.29. 13:54)

Szép lett Lubi, szerintem jót tett neki az extra "fényezés". smiley
Hogyhogy 80/400-ast használsz vezetésre?

lubi1966 (2014.10.28. 22:19)

Kicsit "fényeztem" még a ködön. smiley

lubi1966 (2014.10.28. 20:23)

Köszi. A Te M45-öd is nagyon ott van ám, ahogy írtam is. Az a másik kedvenc ködösségem. Ha magasabban lesz én is lövök rá.

Bagil (2014.10.28. 19:42)

Szép kép minden a helyén van. Gratulálok.

lubi1966 (2014.10.28. 19:23)

Kösz Laci. Persze, megérdemelne ez több expót, lesz is csak ne hétközben lenne már megint derült ég erre felé. smiley
Van rajta egyébként egy kis kicsinyítés, mert amúgy bumszli nagyok lennének a csillagok.
Közben cseréltem a képet egy kicsit nagyobb méretűre és elforgatva, hátha látszódik, hogy mitől varázsló a varázsló, bár én nem mondtam volna rá.

SzLaci (2014.10.28. 18:08)

Gigszer az kell smiley Jo a varazslod! Megerdemelnel mar egy ketejszakas anyagot smiley

Szerk: nekem igy sokkal jobban tetszik, hogy nincsenek lenyomva a csillagjaid. A kod miatt en kicsinyitest biztosan tennek ra, de hat annak az en csillagjaim szoktak a levet meginni smiley

lubi1966 (2014.10.28. 14:38)

Köszi Robi. Ez egy speciálisan átalakított coldfingeres hűtéssel ellátott kamera. Egy dél-koreai emberke foglalkozik mezei canon gépek átalakításával. Az a jó benne, hogy csak a chipet hűti, így nem párásodik le a gép. Mint a ccd kameráknál.
Itt egy link róla, ha érdekel: http://www.centralds.net/cam/?product=astro-40d-cooled-eos-40d

nr74 (2014.10.28. 12:08)

Szép lett Lubi, itt már a csillagok is tetszenek.
Milyen kamera ez?

lubi1966 (2014.10.28. 10:51)

Köszi. Van azért még itt tartalék, csak ennyi expóból többet nem tudtam kihozni.

Szantosz (2014.10.28. 07:43)

Szép ez már ennyi expo-val is! Gratulálok!

Szűrés

Távcső ajánlat 50000 Ft-ig

Távcső ajánlat 100000 Ft-ig

Mikroszkóp ajánlat 50000 Ft-ig

A legerősebb kezdő távcső


Legfrissebb híreink a Facebookon