Megjegyzés: Első rendesen kifotózott és feldolgozott képem, ez a galaxis úgy látom a galériában egyébként hiánypótló. Kezdő révén nem tudom azt kihozni a képből amit szeretnék, de ez lett egy mostani állapot, ha szabad ilyet mondani \"nekem tetszik\". Közel nem egy \"szabályok szerint feldolgozott\" kép, de hátha másnak is tetszik a látvány a tepsiről :) Sajnos valami reflexió van bal felső sarokban, a legrosszabb hogy fogalmam sincs mitől...
Csaba ezt nem láttam még, brutális kép. Biztos neki karbonja van Hát igen ha ez a cél, akkor erősen középkorom végén járok mire meglesz a fele . Egyébként lehet hogy inkább ez lesz a következő téma, kívéncsi vagyok egy magyar 30ezres városi égről mit lehet produkálni. Legalább M51-et okkulárban látom ha a fokuszálás után vissza kell célozni, M108-ról fogalmam sem volt hol van
Laci, láttad már ezt az oldalt, a második képet az M51-ről. Brutál. Olyan csővel lőtté, mint a Tiéd. A kamerát is ajánlom figyelmedbe. A kép alatt megtalálod a leírásokat. Ez legyen a célod. http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=1,2,3,4,8&Board=ccd&Number=45622
Csaba jó hogy Te is ezt írod a karbonról, mostmár biztosan a fókuszírozó kiegészítőre gyűjtök - nem mellékesen kevesebbet . A jó vezetést szerintem az oag-nek köszönhetem, az Mgen képességein felül. Ja meg agresszívan állítgatom az agresszivitást
Hát Péter ha mindenféle vákuumkamra kell, akkor én biztosan boxolok, majd itthon megbeszélem, hogy volt egy elektromos hűtőtáskánk .
Ez az Sbig ccd elgondolkoztató, lehet erre gyűjtök, tényleg minden problémát megold. Elvégre csak pár milla, ugyanmár
Laci, ha összeáll a rendszered és meglesz a hűttés (sorry de anélkül félkarú óriás) nagyon egyedi képeid lesznek! Én a fk.gépbe szereltet szeretném, de lehet hogy költség okokból dobozolni fogok, esetleg megveszem u.azt mint Lóránd - ehhez viszont meg kell oldanom pár dolgot (a 400d-mnek még nagyon korlátozott az usb-je) miután optikailag is rendben leszek. A kamerába épített hűttéssel az a baj (min. -20 fokban gondolkodj) kell neki valami vákum kamra a páralecsapódás miatt. De a coolbox-nál is van valami trükközés, lásd fórum. Egyébként létezik olyan ccd ami egy csapásra az összes problémádat megoldaná (adaptív ccd, hűttés, expó közbeni fókusz) de nem olcsó (pár milla, lásd pl. sbig).
Sziasztok. Ez a téma is megérne egy topikot a fórumban. A karboncső szerény ismereteim szerint csak az élességre, súlyra és a merevségre van jótékony hatással. Nem csodaszer, mint ahogy János is írta. A hőtágulás pedig nem csak a cső hossztengelyében hat, hanem arra merőlegesen is. Ez viszont kihat a kollimációra is, amit én már tapasztaltam. Persze egy alap kiépítésű tubusnál és leginkább nagy fényerőnél. Nálad Laci, ez nem olyan vészes a f/8 miatt. Ami problémás az a nagy kitakarás (44%). Ez hatással van a kontrasztra. A neten egyébként sok érdekes átalakításról olvashatsz. A kép egyébként nagyon jó, kíváncsian várom a folytatást.
Érdekes amit mondasz János, de jobban meggondolva tényleg logikus, nem beszélve róla, hogy ez a tapasztalatod. Hát lehet először az olcsóbb hőmérséklet korrekciót próbálom ki motoros fókuszírozón (egy adapter kell csak hozzá), hátha az is hoz eredményt a hátrányaival együtt.
Péter Te a dobozos hűtést tervezed, vagy ezt a heat-pipe-ot bevezetve a gépbe? Nekem tuti a dobozos lesz, azt még megcsinálom magam, de az utóbbihoz hozzá sem fognék. Az zavar csak, hogy eddig a f.géphez eléggé hozzá voltam nőve, nem úszom majd meg a laptopot. Fókuszálni is jobb lesz mondjuk, de mgent még nem dobom ki Nem mellékesen a kompenzált fókuszállítóhóz is kell a laptop...
A hosszú lenti hsz-om végéről lemaradt a lényeg: Ez a hobbi azt hiszem végérvényesen elcsavarta a fejem, a szívásokat inkább kihívásnak könyvelem már el utóbbi időben. A jelenlegi rendszeremet jól sikerült \"magamra testre szabni\", nagyon szeretek vele \"dolgozni\". A tervek majd megoldódnak, a legfontosabb jelenleg végre valami következő jó ég, bár tartok tőle nehogy legyen időm addig a coolbox-ot is megépíteni
Laci, a korrektort amivel mi f4-en sokan szívunk ezerrel ezek szerint megoldottad mert optikailag és vezetésileg kifogástalan a felvétel! Én is sokat töröm a fejem oag-n, ekkora fókusznál és súlynál nincs is alternatíva. Nem tudtam hogy az eq6 ilyen jól bírja a súlyt és a hosszabb fókuszt. A hűttésre kíváncsi leszek, nekem is tervben van csak forrjon ki az optikám. Neked az egy kritikus pont lesz, fele ennyi expó se kell majd ha rendesen hűttesz, és ha ennyit kell rá exponálni pikk-pakk 60 fok alá kerül az objektum ami városi légmozgásoknál nálam már témaváltást jelent. Ha fix oszlopod van esetleg meg lehet oldani ne kelljen átfordítani amivel kínosan sok idő elmegy a legjobb percekből és az illesztést is rontja. Karbonizálás azért sokat segít, nálam a kisebbnél bevált.
Laci, nem olcsó szendvics szerkezetű karbon csövem van, és brutál merev s.tükörtartóm, mégis nagyobb hőmérséklet esésnél előfordult már a fókusz elállítódása. Szerintem ilyen nyílásviszonynál magának az üveganyagnak a hőmozgásával, és az egyéb fém szerelvények hőtágulásával is számolni kell, a karbon cső sem 100%-ban megoldás, de azért megfelezheti a probléma nagyságát. A súlya és merevsége azonban verhetetlen, és ráadásul még szép is!
János, Laci, Péter: Nagyon köszönöm a segítségeteket! Legalább látom milyen irányban kell tovább mozdulni. Igen, én is sok hónapon át éreztem, hogy vannak lehetőségek és felfedeznivalók ebben a csőben, csak már majdnem feladtam . Ez az első olyan sorozat, melynél valamennyire legalább azt éreztem hogy minden egyben van végre... Kicsit több mint egy éve estem bele ebbe a hobbimba, anno gyorsan a 130-as kék newton tubusról változott a felszerelésem egy 250-es sw newtonra az eq6-al együtt. Majd jött egy régi barátom, akitől visszautasíthatatlan áron sikerült ehhez az alig használt rc-hez jutnom. Nem tudom miért pont ez az rc távcső kellett neki, ráadásul egy eq5 mechanikán használgatta csak vizuálisan. Később tervezte a fotózásba merülést, de idő közben - szerencsémre - elpártolt munkaügyben az óceánon túlra. Hát hogy a történelmet ne írjam le teljesen, gyorsan rájöttem még a sw-es időkben, hogy bizony kell az az mgen, nem szeretek laptopot tartani távcső mellett, csak hasra esek a sok kábelben . A szegény Canon-ból kibaltáztam mindent ami a cmos előtt van, és gondoltam nincs is mi hátra mint akkor \"gyártsuk a képeket\". Ahogy szoktátok mondani egy - egyébként izgalmas és értékes - soha véget nem érő szívás és tanulási folyamatba estem bele, rengeteg kudarccal, főleg mikor ez az rc az eq6-ra került... Semmi nem volt helyen, úsztak a kép szélei, emellett minusz tízről kezdtem a ps tanulmányaimat, eleve telefonnal fotóztam előtte . Sajnos személyesen nincs a közelben aki segítsen, így midnen egyes szívás után jött a goglizás és fórumolvasgatás. A korrektoros történetet leírtam Péter képénél, ennél a pontnál is majdnem azt éreztem, hogy \"inkább horgászni kellene\", nem is beszélve a ps feldolgozásról. Utóbbi katasztrófát Polgár Tibor oldotta meg, felhívta a figyelmemet Éder Iván oktató videóira, így legalább osztott ablakban, de előre tudtam haladni, nem toporogni a feldolgozásban. Távcsőben és a kellékekben nagyon sok vak vágány volt, ez az rc rendszer szerintem nem tartozik a \"szereljük össze oszt kész\" csoportba. Meglehetősen keleti, de mint minden másban ebben is benne van a fantázia, csak kell kicsit szerelgetni, hogy meglássuk Vezetőtávcsőnek használtam egy ideig egy 70/500-as sw-t, hát ezzel nem sok sikerem volt. Mgen ide vagy oda, a műanyag vezetőtávcső nem kifejezetten hozzá való (nem lehuzni akarom, én ezt tapasztaltam). A hosszú fókusz miatt a kereső már nem volt elég. Volt egy lacerta oag-em, ez jó is volt, de zavart hogy nem tudom a fényképezőgépet lekattintani róla, mivel az mgen kamerája pont útban van, le kellett mindig azt is tekernem (ezért jött a tévút a 70/500-as). Leszerelni pedig gondoltam majd többször kell, egyrészt a szűz minden szűrő mentes cmos-t néha le kell fújni, másrészt jó ötletnek tűnt az astronomik eos-clip széria mint szűrőarzenál Jelen rendszerben az rc mellett párhuzamos sínen van egy astro professional 80/560-as karbon apo egy másik legolcsóbb eos 1000D szétvert canon-al, így mgen két géppel küzdhet (nemsokára jön a galériába másik hosszú sorozat feldolozott M108-am, viszont ott Bagoly is belefért apo látómezőbe ). Az mgen kamera egy nagy ökölnyi oag-en van, ezzel már könnyen lehet keresgélni, forgatható, nagyon masszív. Mire minden felkerült a helyére eq6 elkezdett a kb 24kg alatt nyekledezni, így a háromláb helyett egy saját gyártmány 110-es acélcső guruló, de talpalható állványt építettem. Mire minden összeállt volna, és születtek a véglegesnek szánt expók, elkezdett a kínai csoda egyik nagyon kínai hűtőventillátora kerepelni, a hideg miatt biztosan a jó minőségű zsír kiesett belőle . Reménykedtem hogy nem kell szétszednem a távcsövet, de a helyzet persze csak rosszabb lett. Felgyűrve az ingujjat elkezdtem bontani a főtükör felől a csavarokat, sajnos erre a típusra, de még hasonlóra sem találtam bombázási leírást neten. Meglepően masszív és vaskos házban foglalnak helyet a tükrök, és nagy nehezen el is jutottam a vacak 4centis ventikig, rég tanult módon életet és némi szintetikus jó ragacsos zsírt tettem mind a háromba takarítás után. Mivel a sok szívás kapcsán - főleg a korrektorok miatt - a kollimáció már nem volt ismeretlen , így szinte tökéletesen sikerült beállítani, kis korrekció kellett csillagteszten. Egyébként szinte minden csavar hanyagul lazán volt meghúzva, de így \"körbejárva\" egy ilyen \"olcsó\" csövet egészen jót lehet belőle varázsolni. Sajnos a fókusza nagyon gyorsan elmászik, éppen ezért érdeklődtem itt fórumban karbon cső felől, majd kiderül lesz e ilyenem azon az áron amit most csak sejtek... Fókuszálni a gép keresőjén keresztül szoktam Bahtinov maszk-al. 2 fok különbség már állításért kiált, mondjuk úgy a középső tüske már majdnem több mint félúton van a szélső felé. Erősen töröm a fejem meglévő TS motoros fókuszírózó mellé nfocus adaptert kellene e beszerezni, vagy a karbon csőre költeni. Így tudnék hőmérsékletre kompenzálni, vészmegoldás, de az ár fontos. Mi a véleményetek egyébként erről a kompenzálás vagy karbon cső párosról??? M108 esetében pl szomszádos Merak-ra minden esetben rá kellett állnom fókuszt igazítani, ez miatt volt az átfordítás is minden éjszaka mikor készült. Ez így elég bizonytalan, és sok idő elmegy rá, tehát gondoltam megoldást keresni rá. Laci kérdéseidre válaszolva: Kókadásnak nyomát sem tapasztaltam?, a látómező kb. fél fokos. Ezeket a nyers képeket - elfelejtettem anno beírni, bocsánat - astronomik CLS klip-szűrővel csináltam, szűrő nélkül erről a városi égről nem megy rendesen semmi. A 15 perces expók hisztogram-on kb. alsó egyhatodnál? hozzák a \"függőlegest\", viszont 25 perces kép már úszik a zajban sajnos, nemhogy a hoszabbak (viszont már megvan az elektromos hűtőtáska, lehet még abból coolbox ). Ez az f8 hatás . Péter köszi az ötletet, a gépek benézőit nem is gondoltam hogy érdemes letakarni, lehet hogy ott lesz a pont. A bal felső befénylésre mondtam egyébként a zorrót Bocsánat hogy hosszúra sikerült, de hátha kiszúrtok valamit amit nem jól gondolok vagy csinálok. Üdv!
Laci, hatalmas potenciál van ebben a technikában, izgalmas lehet felfedezni és fejleszteni! Amit viszont a képen látok a legjobb monitoromon, hogy a háttérből teljesen hiányzik a zaj, úgyhogy szerintem még húzhatod. A zorro-jel valsz jobb oldalt az a 4 fényes csillag lesz. Milyen gyakran fókuszáltál? Én 2-3 óránként szoktam vagy ha 5 fokot esik, de ez nem-karbonnál sajnos teljesen normális... Nekem is ez a legmelósabb az egészben. A nem várt reflexió nálam akkor jön ha nem takarom le rendesen a fk.gép benézőjét. Egyébként látszik a kitartó munka, gratulálok!
25 centis Ritchey-Chretien? Szerintem RC-n keresztül készült kép még nem volt ebben a galériában.
Esetleg írhatnál a tapasztalataidról. Kókadt-e 15 perc alatt? Milyen egy nyerskép? Hogyan fókuszáltál, mekkora a látómező és a galaxis. Erre szerintem sokan kíváncsiak!
Amit elsőre látok, az a kép elmosottsága. Lehet, hogy tényleg ennyire elmászott fókusz? Milyen volt a vezetés? Persze az is lehet, hogy csupán a seeing volt éppen gyenge a 2 méteres fókuszhoz.
Amúgy izgalmas téma, érdekes részletek vannak a tepsiben, és a színekkel sincs nagy gond. Én úgy látom, hogy a galaxis felszíne bőven elvisel ennyit, érdekes morfológiai részek színei jönnek elő, például kékes halmazok, barnás porsáv, semleges mezőcsillagok. Hol van a Zorró jele? Kíváncsi vagyok, de nem találom!
Szia! Talán nem is baj, hogy ilyen nagy méretben töltötted fel, mert ha az összhatást nem is, de az egyéb feldolgozásbeli dolgokat jobban látni. Nagyon szép a vezetés, ekkorában nézve is szép kerekek a csillagok, jó a korrekció. Az élességet valószínűleg lehetne még növelni, de abba a seeingnek is van beleszólása. Nekem a galaxison sok a színtelítettség, és visszább kell venni a csúcsfényt a csillagokon, ill. eleve nem ennyire felhúzni. A reflexió könnyen lehet flathiba, vagy ha nincs árnyékoló a csövön, akkor akár egy távolabbi fényforrás is képes ilyet okozni, de az mindegyik expón nem egyformán lenne jelen, mert közben igen nagyot fordult a cső.
Várom a véleményeteket hogy hogyan lehetne még szebbé tenni. Megvágni nem akartam, a sarokban ahol Zorro aláírta sok apró objektum van ami nekem tetszik. Lehet hogy sok ez a szaturáció? Volt egy mosottabb verzióm is, de nekem ezt jobban tetszett. A fotók készítése közben sokat szenvedtem a fókusz elmászásával, éjfél felé pedig mindhárom éjszaka fókuszállítás után át is sikerült forgatni a mechanikát (grrr).
SzLaci (2012.04.10. 22:24)