Kosár
kosár tartalma: 0 Ft értékben 0 termék
Budapesti Távcső Centrum

<-- 1702 1703 1704 1705 1706 -->

--> M82 & M82
Készítette: Bódi Attila
Műszer: 200/1000 Newton, SkyWatcher kómakorrektor
Kamera: Nikon D7000
Vezetés: nincs, nincs
Mechanika: SkyWatcher EQ5 GoTo
Feltöltés dátuma: 2014.03.31. 10:18
Készítés dátuma: 2014. március 30.
Hely: Debrecen
Ezpozíciós adatok: 49x200mp (~163 perc) ISO érték: 800
Légkör: Átlátszóság: 7/10 Nyugodtság: 6/10 Hőmérséklet: 12°C
Képfeldolgozás: IRIS, PS
Megjegyzés: Nekem ez most a visszatérés távcsöves fotózáshoz. :) A gondjaim nem szűntek meg teljesen, de most már nem érdekel, inkább csak fotózok. (Nincs vezetés, és a kollimációm sem jó, nem tudom beállítani.)

<-- 1702 1703 1704 1705 1706 -->


6 hozzászólás:

ÉderIván (2014.04.02. 19:22):
Szia!
Robi a túlhúzott csavarokat a tükör leszorító karmokra értette, azokat kellene ellenőrizni, hogy elég lazák-e. A jusztírcsavarok túlhúzása nem deformálhatja az optikát.
A jusztírral kapcsolatban:
Ha a segédtükröt nem tudod kellően befelé eltolni, akkor lehetséges, hogy a tartólábak deformálódtak el egy nagyobb ütődéstől a s.tükör súlya alatt. Fogd meg a s.tükröt és kicsit nagyobb erővel, de kontrolláltan told befelé a főtükör felé, úgy vissza lehet nyomni. A jusztírozásra amúgy egy F/5-ös kukkernél azért egy sima kollimációs okli tökéletesen elegendő kell hogy legyen, nem olyan érzékeny ez még a beálításra. Ha a főtükröt nem tudod kellő mértékben állítani, akkor menj át a két másik csavarhoz. Egy csavar egyik irányú mozgását kiválthatod a másik kettő ellentétes irányú mozgatásával.
Ha a vezetésed előtt a kalibráció lemegy jól, és utána a vezetés indításánál szépen kivezeti a LM-ből a csillagot, akkor a RA, vagy DEC irány van felcserélve az MGen menüjében (a kis pipa ha bent van valamelyiknél, akkor az ezt jelenti), ezt ki kell kapcsolni.

Amúgy szép lett a kép, kis méretben nagyon pofás. Kellene hozzá a felbontás és a sok expó, ami természetesen a jusztír és a vezetés helyrehozásával egy csapásra meg is lenne. Érdemes még küzdened, ne add fel, segítünk.
bodiattila (2014.04.02. 13:14):
Van, hogy szépen lefut, volt már 99%-os is, bár ez még decemberben.
Amikor ezt a képet csináltam, akkor még kalibráció alatt is elvesztette a csillagot. (légköri probléma, felhők nem voltak).

Arra várok, hogy megint legyen egy tiszta este, előfordul, hogy egyszer nem jó, aztán újra kipakolom a felszerelést és akkor működik. :)
db007 (2014.04.02. 12:56):
Attila, a motojavítás óta hogyan megy le a kalibráció?
Sikeresen végigfut?
bodiattila (2014.04.02. 10:01):
Köszi a biztatást :)

Leírom akkor nektek is, hogy mi a gondom, bár a túlhúzott tükör reális sajnos.

Tehát:

Két fázisú a problémám a kollimációval.

Az egyik az, hogy a segédtükröt nem tudom eléggé becsavarni ahhoz, hogy pontosan a kihuzat közepén legyen (sima, lézermentes jusztírozóm van). Bár ez a kisebb probléma úgy gondolom, az a pár mm nem biztos, hogy a képalkotásban probléma, ha a szög rendben van (de ki tudja).

A másik pedig az, hogy a főtükröt nem tudom pontosan beállítani. Minden esetben az a vége a beállítással való próbálkozásnak, hogy nincs elég mozgástartománya a csavaroknak, mert mindig az "kicsi" hiányozna a tökéletes beállításhoz, amin túl már nem tudom se kifelé sem befelé csavarni.

Nem mondom, hogy nem én bénázok, de sajnos itt megállt a tudományom.

Ajánlották a lézeres kollimátort, csak egyrészt sajnos nem olcsó, másrészt pedig attól tartok, hogy lehetséges, hogy tényleg valami gyártási gond van, ezzel kapcsolatban elég rosszak a tapasztalataim. Sokáig azt hittem, hogy az MGenem rossz, közben pedig az egyik motor volt rossz a mechanikán Kb. fél évig szenvedtem vele, akkor is azt hittem, hogy én bénázok. :D

Emiatt most kicsit sakkmatt helyzetben vagyok, de a főtükröt akkor megpróbálom először újra beállítani nulláról.

A vezetéssel pedig az a gondom, hogy a legtöbbször nem tudja benn tartani a csillagot a látómezőben, sőt konkrétan azt csinálja, hogy csillagkeresés után amikor elindítom a vezetést, akkor szépen kimegy a csillag a látómezőből és ennyi.
db007 (2014.04.01. 21:41):
Attila! Nekem az M81-ed kifejezetten tetszik. Bátran bevállaltad a 3perc feletti időt. De tényleg mi is a baj a vezetéseddel? Egyszer már beindult az üzem.
nr74 (2014.04.01. 20:56) (szerkesztve):
Nem rossz ez, de ne érd be vele. Gyötörd csak azt a kollimációt, a csillagaid alakját figyelve szerintem kicsit meg van feszítve a főtükör. Ha újra kollimálod és nem húzod meg ennyire a tartócsavarokat, már jó is lesz.
Ja, és miért is nincs vezetésed? Egyszer már megoldódott, nem?

Ön a Castell Nova Kft. - Budapesti Távcsõ Centrum oldalait látja. Elérhetõségünk: 1122 Budapest, Városmajor u. 21, Tel. 1/202-5651, 20/484-9300, fax: 99/332-548. Nyitva tartás: hétfõtõl péntekig 10-18h, szombat 9-13 óra között. e-mail info@tavcso.hu (iroda), btc@tavcso.hu (üzlet) vagy castell.nova@chello.hu. Kérem, észrevételeivel tiszteljen meg minket. az oldalt készítette Szabó Áron