Kosár
kosár tartalma: 0 Ft értékben 0 termék
Budapesti Távcső Centrum

<-- 2747 2748 2749 2750 2751 -->

--> M82 + GSO superflat teszt
Készítette: Somogyi Péter
Műszer: 250/1000N, GSO superflat
Kamera: Canon EOS 400D (átalakított)
Vezetés: Lacerta M-Gen autoguider, SkyWatcher 9x50-es kereső
Mechanika: SkyWatcher EQ6 PRO GoTo
Feltöltés dátuma: 2012.02.28. 21:40
Készítés dátuma: 2012.02.26
Hely: Tata, hátsó kert
Ezpozíciós adatok: 75 x 5 perc ISO érték: 800
Légkör: Átlátszóság: 6/10 Nyugodtság: 6/10 Hőmérséklet: -5°C
Képfeldolgozás: dcraw-float, iraf, gimp
Megjegyzés: Jusztírhibás a rendszerem ezért az m81 fele rossz, valamint 2 helyett 1.5cm-es hézaggal, ezért kómás is. Átfordítás volt, ekkor középen a függ. befénylés eltűnt (utcalámpa?). Megkönnyebbülés: végre nincs szoknyásodás mint a baader-nél, ott ez görbézéskor belimitált!

<-- 2747 2748 2749 2750 2751 -->


23 hozzászólás:

f.lorand (2012.03.02. 07:31):
Köszönöm, akkor megnyugodtam :). Nekem 800-on tökéletes a széleken a gyári beállítással.
ÉderIván (2012.03.01. 23:22):
Lóránd, ha a sarkokban is azt a képélességet kapod, mint középen, akkor nincs miért aggódnod. Más fókuszoknál lehet hézagolni. Pl én az 1200mm-nél már kis hézaggal jobb eredményt kaptam full-frame-re.
f.lorand (2012.03.01. 23:19):
Ivan, en eddig elegedett voltam a Paracorr II lekepezesevel, ezert eddig nem jutott eszembe, hogy hozza kell nyulni. Hogy ellenorizzem, hogy van -e hianyossag?
ÉderIván (2012.03.01. 22:17):
Persze, minél több adapter van a rendszerben, annál több a hibalehetőség. Viszont azért ne felejtsétek el, hogy egy db pontatlanul megesztergált adapter is elegendő hibát okozhat, ezért én minden egyes darabot ellenőrizni szoktam mielőtt használnám.
A Paracorr gyári adaptere sem más, mint két adapter csavarokkal összefogatva, és ez rátekerve a korrektorra. Nem túl profi, de ha pontos, akkor működik (akkor minden működik... :-). Ellenben a Paracorr II-t sem árt hézagolni a maximális eredmény érdekében, így további elemek kerülnek a rendszerbe...
lubi1966 (2012.02.29. 18:08):
Ja, ja értem. Látod Lóránd, hát ez az. A Paracorr ennyivel is jobb. Görcsölünk itt a jusztirozással, meg az alátétezgetéssel és lehet, hogy az adapterek illeszkedésével van a gond. Én azt tapasztaltam, hogy mind az alátétből, mind az adapterekből a lehető legkevesebbet kell használni.
A GSO-nál nagyon sokat molyoltam vele, de ez nem a tubus hibája. Minden rendszernél így van.
Üdv: Lubai Csaba
f.lorand (2012.02.29. 17:31):
Mármint a saját Canon adaptergyűrűjével, nem az esztergáltra gondolok :)
f.lorand (2012.02.29. 16:39):
Lubi, erre nem gondoltam. A Paracorr II a saját Canon ringjével együtt érkezett, ezért ott nem volt gond ez.
lubi1966 (2012.02.29. 14:17):
A Lóránd megoldása valóban jobb, ha egy olyan korrektorod van, amit közvetlenül bele lehet tekerni a fkgép adapterébe. Azonban a GSO nem ilyen és azt sem felejtsétek el, hogy minél több elemet(adaptert) tekergettek egymásba, annál nagyobb lesz az egytengelyűségi és a párhuzam hiba. Ezáltal hiába nyomjátok bele a korrektort a kihuzatba rögzítéskor, már alapból lesz benne hiba.
Én a lehető legkevesebb adaptert (max fkgép adapter és a 35 mm-es 2"-es toldat) használok. A toldatot is kényszerből, mert nincs fókuszom anélkül és a Baader kori meg rövid építésű. Nem lenne szerencsés még kijebb is húzni. Kollimálni a 2"-es toldaton keresztül szoktam, ami mindig a kihuzatba van. A kori állandóan a gépen van behézagolva.
Reméljük az kori tervezésekor gondolt erre a problémára a tervezője.
f.lorand (2012.02.29. 13:24):
Iván, szerintem a legjobb, amit én javasoltam. Akkor a korrektor saját teste megy bele a kihuzatba (stabil) és a korrektor kinnmaradó részére kerül a stabilizáló gyűrű. Annál csak az a fontos, hogy nagyon pontosan legyen megmunkálva és jól illeszkedjen (erre én figyeltem, három különböző gyűrűt csináltattam ezért). Akkor a gyűrű fekszik fel és a korrektor maga van a kihuzatban, nincs toldás-foltozás.
psomogyi (2012.02.29. 13:08):
Iván, csak leírom biztos ami biztos alapon: a hagyományos 2"-os toldatba nem fog beleférni a kori, hiszen annak is van egy alsó pereme amit be kell fogni. Azontúl annak is felül van a 2 csavar, az is a műanyagot nyomná meg. Bár felteszem nem erre gondoltál.
Árultok-e most valamilyen megoldást konkrétan?
ÉderIván (2012.02.29. 12:49):
Minden fém, nincs műanyag. Értem a problémát, tehát meg kell oldani, hogy fel lehessen fektetni a korrektort, különben soha nem lesz stabil és jusztírtartó a rendszer. Vagy egy magasabb 2"-es adaptert kell tenni a SW kihuzat tetejére, vagy a korrektorra tekert hosszabbító toldatot kell úgy megcsinálni, hogy annak legyen alul egy felfekvő pereme. Lényeg, hogy fel kell fektetni valahogy, különben mindig lutri lesz a képalkotás.
psomogyi (2012.02.29. 12:32):
Lóránd, köszi a segítséget, tehát szereznem kell rá egy ilyen gyűrűt...
psomogyi (2012.02.29. 12:26):
+info: kb 4-5 centire van kint a kori vége a kihuzatból, és a kihuzatnak nincs pereme, sőt a műanyag toldat gyűrűkre illetlenség lenne ráhúzni a csavart, simán belecsusszanna ha hagynám csak a T2 adapter állítaná meg.
f.lorand (2012.02.29. 12:25):
Nekem sem koppig megy be a korrektor. Ezért én esztergáltattam rá egy gyűrűt, amit csavarokkal odafogatok és az felfekszik a peremre: meg is oldódott a probléma. Neked is ezt ajánlom Péter. Akkor már lehet nyomni, ahogy Iván írta.
psomogyi (2012.02.29. 12:19):
Nyomni a korrektort... Itt az a gond, hogy muszáj kijjebb húznom a korrektort a kb 2. recéig (tehát a mélyedés végéig) különben nem tudom befókuszálni! Tehát nem tudom beletolni teljesen. A kb 2-3 centinyi mélyedésre meg nem akartam ráhúzni a csavart félve a ferdüléstől.
Aztán jó volna ha lenne hosszanti irányban is mégegy csavar, de ott nekem már a fém kihuzat van, a műanyag rész nálam csak kb 1-2 centi.
ÉderIván (2012.02.29. 11:54):
Péter, én nem vagyok híve a korrektoron keresztül való jusztírozásnak. Inkább meg kell találni a módját, hogy rendesen betenni/befogni a korrektort a kihuzatba. Mikor a csavart meghúzod, a másik kezeddel folyamatosan nyomd a korrektort a kihuzatba, így nem tudja kinyomni a csavar. Persze ha a korrektoron pont rossz helyen van a horony, akkor az baj, ez esetben a csavart kell egy picit arrébb tenni a kihuzat gyűrűjében.
psomogyi (2012.02.29. 11:50):
Itt 1 db 1 centis karika + 0.5cm M48T2 szűkítő toldat volt + egy T2 adapter (nem a btc-s bolti hanem egy használtan vett).
A korábbi képeimen 2 centi volt + bolti M48 adapter.
Kollimációnál a fő bajom hogy nem esküszök meg hogy a 2 csavar merőlegesen tartja (oldalsót húzom meg rendesen, az alsót csak annyira csavarom rá hogy szoruljon), ezért jó volna korrektoron keresztül csinálni, de azon keresztül nem láttam elég élesen a karikát és a pöttyöt. De lehet hogy csak hamar feladtam, hétvégén tudok ránézni megint.

ÉderIván (2012.02.29. 11:36):
Fontos dolog a megfelelő kollimálás. Továbbá nagyon kell figyelni a kiegészítők megfelelő rögzítésére, ne lógjon, stb... A lézer véleményem szerint a segédtükör beállítására ideális (akkor is forgatni kell és nem szabad csavarral megszorítani a kihuzatban). A főtükörre már chesire okuklárt javaslok ilyen fényerős rendszereknél, szintén kézzel betéve és nem megszorítani az oldal csavarokkal.
Péter köszi a tesztet, igen, itt látszik, hogy a hézag már nem ideális. Az előző hézagolás pontosan hogy volt? Korrektor + tartozék M48T2 adapter + 15mm T2-T2 hosszabbító + T2EOS adapter?
psomogyi (2012.02.29. 09:47):
Igen, igazad van, 1-1 kockával legalább a torzulást ki lehetett volna szűrni (kollimáció + hézag), már ha van kedved csillagos éjszakát átkollimálni -5-ben. Neked van rá rutinod, én attól félek nem elégséges a módszerem, itt valahogy a korrektoron keresztül lenne jó kollimálni (a kihuzatom 2-csavaros - ha stabilan berögzítem akkor is biztos hogy nem olyan a szög). Ez csak a lézerrel fog menni, azt pedig akkor szintén be kell kollimálni de mág nem volt rá érkezésem. Szemre belenézve nem sokat látok, csak hogy a karikában benne van a pötty. Ötleteket szívesen várok.
f.lorand (2012.02.29. 09:40):
Illetve, ha sorozat: azt is nagyjából azonos égen (ugyanazon az égen) kell szerintem csinálni, mert olyan hatalmas különbség van egy-egy éjszaka között, hogy teljesen megvezetheti az összehasonlítást.
f.lorand (2012.02.29. 09:34):
Ez is igaz. De én meg arra gondoltam, hogy a csillagokon látható torzulást meg a nyers 1:1 összehasonlítással lehet a legjobban megtenni. Akkor mind a kettőt érdemes.
psomogyi (2012.02.29. 09:27):
Lóránd, 1 képkocka nem mond semmit, minimum 10 kell (de inkább 15-20 biztos ami biztos), és fel kell dolgozni rendesen mert csak a görbézéskor jön ki a halvány részek kiemelésekor hogy mi is történik.
A másnapi munka miatt nem volt lehetőségem variálni egy éjszaka alatt. Az persze jó lenne ha egy jó rendszerben lehetne csereberélni a korrektorokat, nekem csak a baader van de az pl. nem érzékeny ennyire a koll.-ra, nem is jó összehasonlító már (mivel most látom hogy ez a korr. többet tud, és kellene is tudnia).
Neked jól be van állítva a cuccod hasonló rendszerű korrektorral, ezért valóban jó ötlet lenne ha kipróbálnád.
f.lorand (2012.02.28. 23:55):
Péter, szerintem a leginkább értékes összehasonlító teszt az lenne, ha ugyanazon az égen (éjszakán) csinálnál 1-1 nyers képet a korrektorokkal teljesen azonos feltételekkel. Ilyenkor a különböző éjszaka, esetleg a kicsit más feldolgozás sem ad valós képet - szerintem. Vagy ha erre nincs idő én szívesen csinálok ilyen összehasonlítást a nálam levő Paracorral, csak adjon ide valaki egy ilyet egy éjszakára :)

Ön a Castell Nova Kft. - Budapesti Távcsõ Centrum oldalait látja. Elérhetõségünk: 1122 Budapest, Városmajor u. 21, Tel. 1/202-5651, 20/484-9300, fax: 99/332-548. Nyitva tartás: hétfõtõl péntekig 10-18h, szombat 9-13 óra között. e-mail info@tavcso.hu (iroda), btc@tavcso.hu (üzlet) vagy castell.nova@chello.hu. Kérem, észrevételeivel tiszteljen meg minket. az oldalt készítette Szabó Áron